Vej og cykelforhold / Danmark og cykling

Danmark og cykling

 
 
Hvad enten man vil det eller ej, så ér Danmark faktisk et fantastisk cykelland.
Jeg har blot et problem med at skrive om Danmark som cykelland, da jeg som typisk dansker ofte er fordømmende over for mit eget land, vel vidende, at jeg som dansker både lever og bor i et af de fredeligste lande i verden, og som jeg både elske og holder meget af.
 
Danmark består af ca. 1.419 øer, hvoraf de 443 er navngivet. Af disse er 72 øer beboede. Landet er rimeligt fladt med en gennemsnithøjde på 31 meter, hvilket gør landet perfekt, hvis man ikke er til bakker eller fjelde på sin cykelferie.
 
I Danmark findes der i alt hele 12.000 kilometer skiltede og kortlagte cykelruter. Ruterne følger primært små veje med meget lidt trafik, uforstyrrede skovveje, cykelveje, cykelstier og nedlagte jernbanespor. Det meste af de 12.000 kilometer cykelruter er asfalteret. "Hentet fra en GOOGLE annonce".
 
De mange kilometer cykelruter fører igennem et pragtfuldt landskab, hvor man ofte passerer igennem de mest idylliske små landsbyer.
 
Overnatning:
 
Som det eneste land i Norden gælder "Alle mands retten" ikke i Dk. MEN:
 
  • Campingpladser er der mange af i kongeriget, men pas på! priserne kan i højsæsonen være skyhøje, især ved kysterne. Samtidig skal man i dk. have et campingpas (skjult indtjening til en eller anden kasse, der også tager sig dyrt betalt af campingpladserne). Alle campingpladser er af rimeligt højt niveau, men der er langt mellem teltområder til småtelte, beskyttet mod biler.
  • Er man til overnatning i naturen er mulighederne mange, på Skov og Naturstyrelsens side kan man finde kort med gratis overnatningspladser over alt i landet.
  • Vandrehjem er også en mulighed, find dem på google, der er mange, men i højsæsonen er det en god ide at booke på forhånd.
  • Hoteller find dem på nettet, de er overalt, men de er dyre.
 
 
Rastepladser og toiletter
 
Rastepladser i Danmark skal man lede længe efter som cyklist og er ønsket en plads med borde og bænke, ja så må man væbne sig med tålmodighed. Præcis som i Sverige er det ej heller i Danmark, at borde og bænke er opfundet.
 
Ps. i Danmark stinker der generelt på alle offentlige toiletter og det hvadenten man befinder sig på en rasteplads eller man er i Kastrup Lufthavnen. "DER STINKER" ØV Danmark. (LÆR AF ISLAND, TYSKLAND, HOLLAND, FRANKRIG).
 
Trafikken:
 
Trafikken i Danmark er præget af danskernes slappe menneskesyn og egocentreret egoisme, samt total mangel på empati. Her i landet tænker de fleste trafikkanter først og fremmest på sig selv, vi kører gerne over for rødt "de andre kan da bare holde tilbage".
I Danmark er det sindsygt farligt at færdes i trafkken, som cyklist eller fodgænger.
 
De mange cykelstier og afmærkede ruter er et kærkomment friskt pust til cykelfolket og giver god beskyttelse overfor den hidsige og afstumpede danske trafik.
 
Sjovt nok er de fleste bilister også cyklister, hvilket ifølge en eller anden undersøgelse er årsag til, at både cyklister og bilister er yderst tolerante overfor hinanden. "NÅ" ok, hvis undersøgelsen holder stik, glæder jeg mig ikke til at cykle i England til sommer (2014). England har i cykelkredse et rigtigt dårligt ry som cykelland.
 
Generelt:
 
Danmark er et fedt, men dyrt land, der er masser af overnatningsmulighedrer, toiletterne stinker, men der er massere af indkøbsmuligheder. Tonsvis af skilte viser cyklister vej, men ingen ved hvor de viser hen.
Kvaliteten af cykelstierne er meget svingende fra få ruter med god belægning (sjældent) til stier meget ringe kvalitet (mange).
 
Regntøj og solbriller kan bruges året rundt, ligesom lappegrejer er et must i et land, hvor man strøer om sig med flint på veje og stier.
 
God tur
 
 
 
 
www.jimmy-hanne.dk