Vores ture / Island på cykel 2008 / Sådan gik turen!

Sådan gik turen!

Ja man kan planlægge, så meget man vil, og det har da bestemt ikke været kedeligt. Turen var planlagt til små 3 uger, og det var meningen, at vi skulle cykle rundt om Island, med små afstikkere for at se seværdigheder. Alt i alt ville vi komme til at cykle 1.400 - 1.500 km. Men men men...

Ændringen...

Vejret har stor indflydelse på alt liv på denne vulkanske ø, og ikke mindst vinden får stor betydning, specielt når man er på cykel.

Og vind er der jo nok altid massere af på Island, men er man uheldig som cyklist, og har den imod sig, ja så skal der trampes til i pedalerne.

Vi startede således i modvind med: dag 1. hård vind - dag 2. hård vind - dag 3. kuling - dag 4. kuling med vindstød af stormstyrke + regn. På denne dag 4. skulle vi have været nord om Hekla for derefter at cykle mod kysten igen for at ramme vej 1.

Vi besluttde at lægge helt nye planer for resten af turen: vi stod nu ca. 1.km. fra Hekla´s fod, og hvis vi skulle cykle øen rundt som planlagt, og vinden ikke lagde sig, ville vi komme til at cykle om kap med tiden. Det ville samtidig være udelukket at få tid til afstikkere. På det tidspunkt bevægede vi os fremad i modvind, med en fart af 6 - 11 km/t på grus, sten og lava, det var sindsygt hårdt og tappede os stille og roligt for kræfter.

Efter at vi havde stukket hovederne sammen, kigget på kort, talt de resterne dage sammen (15 dage tilbage), besluttede vi at fortsætte nord på ind i landet, for derefter at følge en ny rute, hvor vi ville få set alt, hvad der var værd at se af seværdigheder i både det sydlige og vestlige Island.

Ny og gammel rute kan ses på rute link'et.

Jeg vil mene, at denne cykelferie er den absolut hårdeste ferie vi/jeg nogensinde har holdt. At Island er for cykelmachoukister med hag til selvdestruktiv adfærd, kan jeg skrive under på. Hvis det var hårdt i modvind langs kysten på vej 1, var det intet at regne for i forhold til de stenede og meget bakkede veje inde i landet.

Landskaberne man kører igennem er så fantastiske, og seværdighederne man oplever er så overvældene, at man til tider glemmer, hvor hårdt det er at cykle. Vi oplevede b.la. Selfoss - Geyser - Gulfossen - Tingstedet - kontinentalpladerne hvor de trækker sig fra hinanden - vulkaner - varme kilder - lavaørkener - lavasletter - lavakyster - dybe lavakløfter - små bondesamfund - gamle kystbyer - gletscher - fugle - heste - får - islandske 4X4 hjulstrækkere - vikingebopladser - Erik den Røde's ø - islændingene når de rykker ud af deres huse og tager på camping i det gode vejr - Reykavik og ikke mindst Den Blå Lagune.....

Vejret generelt: vi var måske uheldige med vindretningen igen og igen på denne tur, men vi havde flot vejr med høj sol i 2 uger og kun 3 dage med regn. Temperaturen lå om dagen mellem 12 - 20 grader og om natten mellem 1 - 8 grader. Temperaturen svingede meget, alt efter om vi var ved kysten, eller vi var i højderne inde i landet.

Cyklerne og vores BOB cykelanhænger holdt mirakuløst til den meget hårde kørsel på de stenede veje. Ingen punkteringer, ingen knækkede eger kun et par skruger der raslede af samt sadelpinde, der af og til skulle trækkes tilbage på plads.

Alt i alt var det en fantastisk tur, med en rute som vi nok aldrig vil nære ønske om at cykle om igen. Men der er jo massere at se på Island endnu, så måske vender vi tilbage? OG DET Gjorde vi så i 2009