Vores ture / Norge på cykel 2012 / Planlægning og træning

Planlægning og træning

 

Planlægningen af denne års tur til Norge:

Hvad skulle gøres: Efter at vi havde valgt, at det skulle være Norge og fjeldende igen i år, besluttede vi, at tage turen med Oslofærgen.
I Oslo ville vi så straks begive os mod Geilo for, at komme op og køre turen på Rallarvegen. Dette var mål nr. 1. Næste mål var, at cykle op af Trollstigen. 
Alt hvad der så herefter opstod af udfordringer, rutevalg og oplevelser var bare guf.
Hjemturen havde vi talt om, at skulle foregå ned gennem Sverige (blev senere lavet om p.g.a. regn).
 
Inden afrejse er det altid en god ide, at sørge for at b.la. udstyret er i orden. Hertil kommer træningen, som også skal pudses lidt af.
 
Vores liste månederne før afrejse:
 
  • Billetter til Oslofærgen bookes.

  • Cyklerne sendes til en større omgang hos vores cykelsmed (Skansen Cykler i Hillerød). B.la. bygges der E-værk ind i forhjulet på den ene cykel, til opladning af camera, telefoner, mp3-afspillere og GPS.

  • Cykeltaskerne tjekkes for utætheder (Gaffa er godt).

  • 2 nye styrtasker 9. l. Klickfix købes. (kan ikke anbefales).

  • Nyt stort solsejl købes (Wolf Camp). (kan virkelig anbefales).

  • 4 gasflasker (t. ukruts-brænd) fra Harald-Nyborg. (billige og gode).

  • Teltet slås op og tjekkes, pløkke kontrolleres.

  • Soveposer, liggeunderlag, trangia, vandtætte poser. Alt pakkes ud og efterses.

  • Vores Bob cykelanhænger, tjekkes for slid. Har kørt omkring 18.000. km, så den er ved at være lidt ledløs, men tasken er stadig super vandtæt. Den prøvede i år at flyde, da vi kom på dybt vand.

  • Mad medbringes til de første par døgn.

Vores træning i månederne op til afrejse:

Vi er ikke kendt for at gennemføre den helt store træning op til en tur. Generelt holder vi os  i god fysisk form igennem året med løb, vægttræning/motion, cykling, kajakroning og gåture.
De sidste måneder op til afgang, optrapper vi normalt vores træning, med lange ture sammen om søndagene. I år var turene af 80 - 140.km. længde. Ellers er vores erfaring, at kilometerne og de voldsomme stigninger i fjeldene stille og roligt forbedrer præstationen, når man er kommet igang og afsted.
 
www.jimmy-hanne.dk