Ruten

Vores valg af rute og om ruten:

Når det kommer til stykket, er der egentlig ikke så mange muligheder for at vælge ruter til Nordkapp.

På vores tur havde vi besluttet at cykle op igennem Sverige og Finland til Nordkapp, for derefter at vende cyklerne og cykle ned igennem Norge.

Den første grove skitse af ruten blev fundet på et GPS kort, simpelthen for at finde den korteste vej. Derefter blev ruten nærlæst og rettet til. Et elektronisk kort vælger ikke altid den korteste vej, så der måtte lidt hjælp til.

Ruten på kortet er i store træk den vej vi valgte. Når først man er af sted, og man befinder sig "der ude i virkeligheden", ja så kommer der små justeringer, ikke mange, men de kommer, man bliver nysgerrig, pludselig er der cykling forbudt, eller man er kørt forkert.

 
Turen gik via Helsingør - Helsingborg op ad vej 26 (indlands ruten). Ud for Huliksvall kørte vi mod kysten for der at fortsætte på E4. Før de største byer er der ofte cykling forbudt, da vejene tit her bliver til motor eller motortrafikveje. Disse steder var der vildt god skiltning til cykler, det gjaldt også ind til byernes centrum. Problemer opstod der derimod, når vi skulle finde vej ud af byerne, ja der falder kæden mildt sagt af for de ellers cykelvenlige svenskere. Skiltning mangler der ikke, men navnene på skiltene skal man vist være lokal for at finde ud af.

Ved Yliturino passerer vi den finske grænse. Trafik er der ikke voldsomt meget af her oppe, men man skal dog tage sig i agt, fordi der køres hurtigt på de findske landeveje.

Fra Finland kører vi ind i Norge lige syd for Samernes hovedstad Kautokeno, og derfra til Alta. Fra Alta er der kun en vej til Nordkapp, den er lang, hård og ofte med dårligt vejr, og vores tur var ingen undtagelse hvad vejret angik. vejret på de sidste 300 km.: 2 - 3 grader C, storm og regn i spande vis.

Efter at have været landet på Nordkapp var det retur til Alta. Og derfra videre som planlagt ned igennem Norge ad E6. To gange forlader vi dog E6 i nogle dage, hvor vi kører over fjeldet helt ud til kysten, og det i høj grad for at undgå de mange tunneler der er på E6. I første omgang undgik vi 17 tunneler, hvoraf der var cykling forbudt i de to. De øvrige tunneler blev vi advaret om ikke at køre i af Norske cyklister.

 

www.jimmy-hanne.dk