Vores ture / Nordsøruten 2014 / Sådan gik turen

Sådan gik turen

 
Det var en noget anderledes start på en tur end vi er vant til:
  1. Ruten var kun løst planlagt og løst opmålt til et sted imellem 2.000 og 2.500 km. Frihed er selvfølgelig også bare at køre ud i det blåm uden helt præcis at vide hvor hen?
  2. Vi stak afsted efter fyraften for at nå så langt som muligt den første dag. Fedt, men vi havde kun få timer at starte ud på.
  3. Vi skulle nå færgen fra Esbjerg til Harwich om mandagen. Vi hader at være presset af tider der SKAL nås.
  4. Cyklerne havde rundet Skansen Cykler og burde være klar? Vi havde ikke haft tid til at prøvekøre cyklerne  efter værkstedsbesøg.
  5. Det meste udstyr blev pakket på rygmarven. Hvis der manglede noget måtte vi ud og investere.
  6. Bob'en havde et defekt hjul-leje. Opdagde dette ca. 10 km. uden for Hillerød....
Altså:
 
Efter fyraften kl. ca. 15. fredag eftermiddag sad vi på de i forvejen pakkede turcykler, klar til 4. ugers cykelferie i det fri.
Campingpladsen ved Nykøbing Sjælland blev nået, med en god vind i ryggen og ingen regn. (En god start, vi plejer nemlig at starte i regn og modvind).
 
Fra Nykøbing Sjælland gik det næste dag videre til Sjællands Odde, hvorfra vi sejlede til Århus.
I Århus fik vi for første gang brug for vores nyindkøbte GPS Garmin Edge Turing "stabil rågummi" siger jeg bare, de er vildt gode og bliver helt sikkert og fedt stykke legetøj og værktøj på turen.
 
Fra Århus gik det tjept sydover til Vejle, hvor vi overnattede. Næste dag gik det videre til Esbjerg "og" (ja, der er egentligt ikke så meget at fortælle) det er jo som alle cyklister kender det: et Danmark med få cykelstier, et Jylland med fri hastighed og intet politi, men til gengæld med masser af fed natur og dødsyge rastepladser.
Vi ankom til Esbjerg sent søndag og overnattede på Esbjerg Camping "en ok plads", men nu var det jo også lige før ferie-ræset startede og dermed også inden Esbjerg Camping sendte overnatningspriserne på himmelflugt, i forsøg på at tømme lommerne på alle os stakkels turister.
Nå, nok om det vi havde så hele mandagen, at fordrive tiden med i Esbjerg, vejret var lunefuldt, halvkoldt og regn truede konstant. Sidst på eftermiddagen havde vi aftalt, at skulle mødes med Razvan. "Og hvem er så Razvan"? jo" han er altså en frisk jyde, der elsker cykling og friluftsliv og en gut der ikke går af vejen for overnatning i snestorm og rusk og en som vi har skrevet samme med, men aldrig mødtes fysisk med før, så det var spændende, at skulle mødes.
 
(Hej Razvan, hvis du læser dette så vil det glæde os at mødes med dig igen en dag, vi kan sikkert udveksle en del cykelerfaringer).
 
England: 
 
"Føj for en våd lækat" det land er både møgbeskidt og sindsygt farligt at cykle i.
 
Godt råd til alle der overvejer at holde cykelferie i England:
 
  • TÆNK DIG GODT OM!
 
I Harwich er der få cykelstier og vi så ingen skiltning til cykler, til gengæld er der er tusindevis af biler, busser og lastbiler der alle virker som om at speederen skal trædes HELT i bund. "Føj hvor er der farligt at cykle". (det er faktisk værre end Jylland, tro det eller lad være).
 
Trafikosen satte sig hurtigt i luftvejene og man fik denne der ubehagelige svedne smag af os og smog i mund og næse "KLAMT".
 
Vi var meget overrasket over forholdene i England, vi havde da hørt noget, man at det var så slemt, at man konstant frygtede for sit liv i trafikke, havde vi bestemt ikke regnet med.
I ren og skær overlevelse satte vi vores lid til vores GPS'er og bad dem finde en sikker cykkel-rute til Dover, hvilket de heldigvis klarede på fantastisk vis.
 
Der er egentligt ikke så meget at skrive om, men England var da en oplevelse "ingen tvivl om det" vi oplevede deres natur og små hyggelige samfund, vi oplevede et møgbeskidt land og man kan ikke bruge Visa i foretningerne.
Det er møg besværligt at trække en cykel i rabatten langs de store veje, som vi ikke turde cykle på, men superfedt når der dukkede et stykke cykelsti op.
 
Oplevelser i England: cykelfærge over Themsen, Katedralen i Cantabury (FANTASTISK), hulveje og små samfund, kæmpestrore marker med blå blomster, cykelstier syd for og langsThemsen. Cykelstier langs motorveje kun få meter fra biler og tung trafik helt uden autoværn (virkelig en oplevelse).
Ok campingpladser (hvis man kan finde dem, skiltning er nemlig ikke noget man gør det i "åbenbart") og til sidst og ikke mindst et Dover med kaotiske trafik og hvor man tilsyneladende havde arrangeret en lille leg:
"lille cyklist, find færgen". 
 
FARVEL England. (MÅSKE VI KOMMER IGEN EN DAG?).
 
Frankrig
 
Efter sejlturen over kanalen til Frankrig var det næsten som at sætte foden på dansk jord igen. Man kunne trække vejret roligt, der var væsentligt mindre trafik, bilerne viste hensyn og kørte langsommere og så var der kilometervis af cykelstier, "hvilket jo så ikke lige minder om Danmark" men alligevel, det var dejligt igen at være på Europæisk fastland efter skrækindjagende oplevelser i England.
 
Turen fra Calais gik nordpå langs kysten mod Belgien, så vi ville nøjes med en enkelt overnatning i Frankrig.
Vi har før haft rigtigt gode oplevelser med at campere i Frankrig, hvilket vi så absolut ikke fik denne gang. Campingpladser var der egentligt masser af, vores problem som cyklister var dog, at vi jo bruger dagen til at cykle i og derfor kommer lidt sent ind på pladserne. Nu er kl. ca. 19:00 måske ikke specielt sent, men det bliver det når ekspeditionerne på pladserne lukker kl. 17 eller 18 og man så derfor er nødsaget til ringe på et telefon nr. der typisk er sat op et eller andet tilfældigt sted.
 
Kvalerne slutter ikke her "fordi" når man ringer til franskmænd i Frankrig så vil de kun tale fransk.
 
De to første campingpladser måtte vi køre fra igen på grund af "fransk kontaktbesvær". Det tredje sted blev vi truet af og smidt på porten af en MEGET fjendsk og ubehagelig franskmand. Tilsyneladende blev vi antaget for at være tyskere, og da det var lige midt i festivasen for englændernes mislykkede landgang i Normandiet, så var føleserne nok lidt i kog.
 
OK FRANKRIG I MÅ SE AT KOMME VIDERE, DET ER SNART MANGE ÅR SIDEN, DER VAR KRIG OG TYSKERNE ER FAKTISK RIGTIGT FLINKE OG RARE.
 
Det var nu ved at blive rigtigt sent denne første aften i Frankrig og det lugtede lidt af en overmnatning på en strand i Normandiet, samtidig var vi nu kun få km. fra Belgien Hmmm.
Netop som vi havde opgivet at finde overnatning, kl. var nu ca. 22 og det havde været en lang dag, vi startede jo om morgenen i Cantabury i England og var nu under 10 km. fra Belgien, da der dukkede en lille og hyggelig plads op. Pladseden var ejet af en meget, meget gammel dame, der var det sødeste og rareste vi længe havde oplevet "og ydermere kunne hun tale lidt gebrokke engelsk, her fik vi lov at overnatte (STORT TAK TIL DEN RARE GAMLE OG FANTASTISK SØDE DAME "TAK").
 
Belgien
 
Vores tidligere erfaringer med Belgien har været lidt broget, i vores hukommelse, var et billede af et lidt mørkt og dystert land, hvor kontakten til den enkelte belgier kunne være lidt besværlig (lidt ligesom danskere, der holder sig for sig selv og er svære at komme i kontakt med). Campingpladserne har vi altid flygtet fra, de har virket gamle, nedslidte og klamme med udpræget mange "fastliggere".
 
Turen i år har ikke rykket på tidligere tiders oplevelser af Belgien.... SÅ ER DET SAGT!
 
Men ...
 
Hold - da - helt - op, hvor er kysten ud for Belgien dog smuk og fantastisk. Kilometer efter kilometer af de flotteste hvide sandstrande "så langt øjet rækker, både mod nord og mod syd" vi vidste ikke, at Belgien havde så flot en kyststrækning.
 
Langs kysten er der strandpromenader, som henleder tanken på de franske og spanske strandpromenader, med hoteller, restauranter, parasoller og boder, og samtidig er der kilometervis af flotte og smart anlagte cykelveje langs hele kysten og med rigtig god skiltning til cykler.
 
Camping i Belgien:
 
Vi havde aldrig tidligere haft positive oplevelser med camping i Belgien.  >>2014 blev ingen undtagelse<< Campingpladser i Belgien er tilsyneladende ikke for campister? ja, ja der er mange campingpladser og der er massere af de velkendte skilte med et ikon af et telt og en campingvogn, der henviser til de enkelte pladser. Det er dog kun de færreste af disse campingpladser man rent faktisk kan campere på??? "spøjst".
 
Pladserne er fyldt til bristepunktet med "fastliggere" der bor der i deres enorme husvogne, hvilket selvfølgelig er helt i orden, men det er svært at forstå, hvorfor der så er skiltning ind til pladserne, når man alligevel ikke kan campere på dem? "underligt".
 
Holland.
 
Når man krydser grænsen fra Belgien til Holland skal man virkelig være på mærkerne, ihvertfald hvis man har planer om at se grænseovergangen "vi så den ikke" ikke fordi vi kørte hurtigt, og ej heller fordi vi ikke holdt øje, men måske fordi den bare ikke var et se.
Nogle få hundrede meter inde i (iflg. vores GPS) Holland blev det dog tydeligt, at vi havde krydset grænsen, cykelstierne blev bedre og bredere og mangedoblet, der var pludselig Cykelstier overalt, små idyliske byer med kanaler dukkede frem.
 
Efter ganske kort tids ophold i Holland havde vi afsagt en dom over dette gamle Europæiske land:
 
Og dommen lød: FANTASTISK, vi måtte simpelthen være ankommet til cyklisternes paradis.
 
Vi befandt os kun få kilometer inde i Holland, der var cykler og cykelstier overalt og stort set alle vi mødte vi mødte, både hilste, nikkede annerkendende til os.
 
Vi befandt os nærmest i en eller anden form for cykel-rus, der var cykelstier overalt og næsten ingen biler var at få øje på. Folk vi mødte smilede og var glade. Byerne var ren idyl, med alle deres små kanaler og nyklippede græs overalt, landet oser af at være rent, der er skraldespande overalt og skulle man få lyst til at sidde lidt ned "ja" så er der altid en bænk i nærheden.
 
MEGET MÆRKELIGT? 
-tilsyneladende lader hollænderne danskerne tro, at Danmark er et af de førende cykellande. Den eller dem der har givet Danmark denne tvivlsomme ære har stensikkert aldrig været i Holland.
 
At cykle langs den hollandske kyst er en stor oplevelse, der er hede og klitområder så store, at de kunne få enhver jyde til at blegne af misundelse, samtidig er der så mange kilometer diger og sluseanlæg, at man kan undre sig over at vi i Danmark har noget der hedder "stormflodsberedskab".
 
Langs kysten passerer man lige igennem en af verdens største havne (Rotterdam havn) "OG DEN ER STOR". Men selv i dette umiddelbart kaos af veje, kanaler, fabrikker, motorveje, containerpladser og havne er der flotte cykelstier god skiltning og selvfølgelig små færger KUN til cykler og gående.
 
HOLLAND JEG MÅ SIGE, AT JERES LAND ER IKKE MINDRE END GENIALT.
 
Tyskland.
 
Alt får jo en ende også fantastiske Holland. Nu manglede vi bare turen op igennem Tyskland, vi havde i flere dage talt om at turen op langs den tyske kyst bare skulle overstås. 
 
Vi betragtede Tyskland lidt som en kæmpe stor gammel og rusten maskine, vejene ville være farlige at cykle på, Bimmere'er og Mersere ville fræse om ørerene på os samtidig med at den ene kedelige by efter den anden ville dukke op, sure og tvære mennesker, der havde alt for travlt, afløst af hullede veje og næppe nogen cykelstier... jo Tyskland skulle bare overstås, så vi igen kunne sætte dækkene på en god dansk cykelsti.
 
MEN, MEN, MEN..... HOLD DA OP HVOR KAN MAN DOG HAVE MANGE FORDOMME OG FORESTILLINGER. 
 
hvor kan man dog tage fejl!
 
TYSKLAND, den del vi var i tog godt nok fusen på os. Der var stort set cykelstier overalt, og fin skiltning, måske ikke
lige hollandsk standard, men alligevel!!!
 
Byerne var charmerne og de mennesker vi mødte var både smilene og glade, mange hilste på os. Så var der lige det med bilerne? ææhh, der var næsten ikke nogen, og dem der var, var yderst hensynsfulde (fedt som dansker at møde hensynsfulde billister, ikke lige hvad man er vant til hjemme i "cykellandet" Danmark").
 
Langs den tyske kyst er der kilometervis af diger, som man kan cykle langs med, men ikke som i Holland, hvor man kan vælge om man vil cykle på indersiden, på toppen elller på ydersiden af digerne, i Tyskland cykler man mest på indersiden, hvilket selvfølgelig bliver lidt kedeligt i længden, men det er praktisk i forhold til vinden.
Langs digerne i Tyskland er der folde med får og dem er der rigtigt mange af, faktisk var der lange dagsstræk kun med folde, der var opdelt med få hundrede meter mellem hver. Ved hver fold skal man åbne en skråtstillet jern eller tung trælåge, meget, meget, meget, meget, meget irriterende, især når man har cykelvogn på
 
ÆV TYSKLAND, BRUG DOG FÆ-RISTE SOM I HOLLAND.
 
Langs floder og kanaler er det muligt at cykle på de gamle kanaltrækveje, underlaget bestod mest af fliser BUMP - BUMP - BUMP og grus.
Det var meget interessant at cykle langs disse kanaler, der er en livlig trafik af alt fra robåde til kæmpe store containerskibe. Så selvom stræk på 40 til 60 km. på grus og fliser måske lyder lidt kedeligt (hvilket det da også var ind imellem) så var det overvældende, at blive overhalet af en containerskib eller måske indhente det.  Rigtigt interessant blev det når flere af disse kæmpeskibe skulle passere hinanden.
 
En anden oplevelse i tyskland var de enorme anlæg af solceller som landejendomme og div var overplasteret med. Der kan ikke være nogen tvivl om at der bliver produceret massere af grøn energi i Tyskland, men kønt er det i hvertfald ikke. At der på nogen landejendomme var flere hundrede solceller var ikke noget særsyn(på billedet tv. er der langt over tusinde celler) i de områder hvor vi cyklede, specielt i det nordlige og vestlige.
 
Danmark
 
Vi kørte over grænsen til Dk. og blev modtaget af en parade af de nordiske flag ved grænsen, dejligt at være hjemme igen.
 
Målet for reten af turen var op langs vestkysten til Skagen, ned langs østkysten til Æbeltoft, sejle over til Odden og så videre til Hillerød.
 
Efter cykeloplevelserne i Holland og Tyskland glædede vi os til at kunne sammenligne og prøve de danske cykelveje af i vores eget land.
 
Der er egentligt ikke så meget at skrive om, men kort fortalt: cykelruterne i Jylland er mildt sagt kassable og ikke egnet til at cykle på, vejene er farlige og fyldt med tusinde af turister i biler. 
Nordsøruten eller på dansk "den nationale cykelrute" er dårligt markeret og da ruten er et EU-støttet projekt kan man jo knibe sig selv i armen og spørge "hvad blev den støtte brugt til?" ihvertfald ikke til belægning på cykelruterne. På nær lige fra Skagen til Ålbæk, men det er jo også der de rige kommer (føj for en dårlig cykeloplevelse i Jylland).
 
Ferien generelt:
  • Fed ferie
  • mange oplevelser
  • mange kilometer
  • 2 punkteringer
 
www.jimmy-hanne.dk